Claudia Carrasco Aguilar

Permanent URI for this collection

Perfil Académico

Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad de Granada, España.

Master en Psicología Social, Universidad Arcis- Universitat Autònoma de Barcelona.

Postitulada en Teorías de género, desarrollo y políticas públicas para la equidad de género, Universidad de Chile.

Psicóloga, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Académica Titular del Departamento de Mediaciones y Subjetividades de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Playa Ancha, Chile.

Líneas de Investigación

Sus líneas de investigación se enfocan en al área de Educación, relacionándose con violencia y convivencia escolar, así como con desarrollo profesional docente.

Actividad Académica y Proyectos

Académica Titular del Departamento de Mediaciones y Subjetividades en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Playa Ancha.

Actualmente se dedica a la Docencia e Investigación, con algunos proyectos de Vinculación con el Medio. Liderando proyectos de investigación con financiamiento de diversos organismos como Unesco, OEI, Unicef, Ministerio de Educación de Chile y ANID. Luego de finalizar el Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Granada, España, en el año 2018, ha realizado dos investigaciones postdoctorales en el mismo país, financiadas con diferentes becas. La experiencia de liderar un Proyecto Fondecyt de Iniciación fue clave en el avance de la productividad científica, que desde entonces, se ha ido proyectando con mayor impacto hacia el estudio de las políticas educativas, el profesorado y los procesos de interacción en educación.

Contacto e Identificadores Académicos

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8768-2440

email: claudia.carrasco@upla.cl

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 35
  • Item
    Tensiones y nudos críticos en la implementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile.
    (Revista Calidad en la Educación., 2018) Carrasco Aguilar, Claudia; López, Verónica; Ramírez, Lorena; Valdés, René; Ascorra, Paula
    Durante los últimos 15 años, Chile ha diseñado e implementado diversas leyes y políticas educativas orientadas a mejorar, promover y desarrollar la convivencia escolar y a disminuir los niveles de violencia escolar. Sin embargo, se han identificado tensiones paradigmáticas en los fundamentos de estos instrumentos, que crean un escenario ambivalente para la implementación. El objetivo de este estudio fue identificar y analizar las tensiones y nudos críticos reportados por los actores que participan del diseño e implementación de las políticas educativas en convivencia escolar. A través de una metodología cualitativa, se realizaron diez entrevistas activas-reflexivas a informantes clave de tres organismos que componen la nueva arquitectura del sistema educativo chileno (Agencia de Calidad, Ministerio de Educación y Superintendencia de Educación). El análisis de contenido temático reveló que los participantes identifican tensiones y nudos críticos a nivel conceptual (qué es la convivencia escolar), metodológico (cómo evaluarla) y procedimental (cómo entregar apoyos). Se discuten estos hallazgos desde la perspectiva de las ciencias de la implementación.
  • Item
    Cross-Cultural Patterns of Student Victimization in Israel and Chile.
    (Journal of Child and Family Studies., 2018) Carrasco Aguilar, Claudia; López, Verónica; Benbenishty, Rami; Avi Astor, Ron; Bilbao, Marian; Ascorra, Paula; Refaeli, Tehila; Roziner, Ilan
    School violence is a global concern that calls for international research using cross context methods. Although there are several international surveys that compare school violence across countries, they do not clearly address issues of similarities and differences in relative prevalence of different types of victimization and their relations with age, sex, and cultural group. We explored these questions among Israeli-Arab (n = 13,606), Israeli-Jewish (n = 10,637), and Chilean students in poor schools in a large Chilean city (n = 4557), using the same self report questionnaire that measures verbal-social victimiza tion, victimization by threats, physical victimization, and sexual harassment. As hypothesized, we found similarities in the patterns of relative prevalence of victimization types, as well as study group, sex, and age main effects and interactions. These effects were evident even when the lowest third SES group in Israel was compared with the Chilean students. These findings suggest group differences in prevalence of student victimization, and at the same time cultural invariance in relative prevalence of victimization types and their relations with sex and age. We discuss the need for more international comparative research in this field that takes into account cultural values and the structure and organizations of schools within the different educa tional systems
  • Item
    Peer Victimization and Mental Health Risk in Chilean Students.
    (Journal of Child and Family Studies., 2018) Carrasco Aguilar, Claudia; López, Verónica; Murphy, Michael; Lucke, Cara; Torres Vallejos, Javier; Villalobos Parada, Boris; Ascorra, Paula; Bilbao Marian
    Children who exhibit mental health problems are more likely to be targets of peer victimization. However, little is known about how mental health risk interacts with other individual and school-level factors in this relationship. In the current study, we explored the associations between peer victimization and mental health in 10,532 Chilean sixth grade students attending 405 of the lower SES schools in the country. Children were screened for mental health and classroom adaptation problems using standardized parent and teacher rating scales at the beginning of the school year, and completed questionnaires on self-reported peer victimization, classroom climate, and school climate at the end of the year, as part of an ongoing national school mental health program, which includes monitoring for school violence and school climate. Data were analyzed through logistic regression and multilevel analyses, incorporating sex, absenteeism due to physical health, school attendance, and individual SES as covariates. Results showed that the odds of being victimized by peers were five times greater for students who were identified at risk for mental health problems based on parent reports, and one time greater for students identified by teachers with attention and concentration difficulties. However, multilevel analyses showed that the relative contribution of mental health risk to peer victimization significantly diminished when other individual and school-level variables were included. Particularly relevant was the contribution of individual SES, classroom climate, and absenteeism due to physical health; and of school-level SES. These findings suggest the complex nature of the influence of mental health on peer victimization and the relevance of the social context interacting with student’s mental health problems.
  • Item
    ¿Cómo entendemos en Chile una buena convivencia?
    (Psicología hoy., 2019) Carrasco Aguilar, Claudia; Ascorra Costa, Paula; López Leiva, Verónica; Bilbao Ramírez, Marian
  • Item
    El Sistema de Monitoreo de la Convivencia Escolar PACES-PUCV: Una experiencia de transferencia a la política pública.
    (Ediciones Universitarias de Valparaíso., 2019) Carrasco Aguilar, Claudia; López, Verónica; Bilbao, Marian; Ascorra, Paula; Benbenishty, Rami; Astor, Ron; Álvarez, Juan Pablo